Danske virksomheder går glip af millioner i offentlige refusioner

Sygefravær, barsel, kurser; listen er lang over de mange områder, som danske virksomheder har mulighed for at søge refusion for eller med andre ord; har krav på i forbindelse med fravær blandt deres ansatte. Udfordringen for virksomhederne er dog at få søgt de refusioner, som de er berettiget til, og det er en ren jungle for dem at holde styr på de mange tidsfrister, som skal overholdes til punkt og prikke for at man kan opnå refusion.

Komplekse regler og stramme tidsfrister står i vejen for mange virksomheders refusioner

Men det MinRefusion fundet løsningen på. Vi har gennem de seneste 18 år arbejdet intensivt på at udvikle et digitalt system, som kan håndtere netop denne tunge og indviklede proces for virksomhederne. MinRefusions system er det første og eneste system i Danmark, som har fuldautomatiseret refusionshåndteringen på tværs af de mange systemer, som findes hos virksomhederne. Så de mange millioner nu omsider kan finde vej til virksomhederne.

 

Økonomisk gevinst og frigivelse af ressourcer i virksomheden

Sygefravær fylder meget hos de private virksomheder, som eksempel kan nævnes de seneste tal fra DA, som viser, at sygefraværet på DA-området i 2023 udgjorde 3,7 procent af den samlede mulige arbejdstid, hvilket svarer til 8,4 sygedage pr. medarbejder i gennemsnit (Kilde: DA, 16. april 2024). Med en mulig refusion på næsten 1000 kroner pr. sygefraværsdag, er der tale om rigtig mange penge for den enkelte virksomhed, og som de går glip af, hvis der ikke søges refusion i tide. 

 Martin Kelvin Rasmussen, ejer og adm. direktør MinRefusion, uddyber: 

– Jeg har siden 2006 været dybt engageret i at hjælpe private virksomheder med at søge og få tildelt den refusion, som de er berettiget til. Det gælder fx inden for brancher som; service (hotel og restaurant), detail, byggeri, håndværk, transport, mv. Jeg startede i sin tid med at hjælpe virksomhederne med at søge refusion i forbindelse med AMU-kurserne – helt på gammeldags vis ved at udfylde skemaer i papirformat. 

Senere hen begyndte vi også at få forespørgsler fra virksomhederne om hjælp til at søge refusion i forbindelse med barsel og sygefravær, hvor der jo også lå rigtig mange penge at hente for den enkelte virksomhed. Vi satte derfor fart på udviklingen af vores system, fik det digitaliseret og automatiseret, og siden 2022 har vi kunnet tilbyde vores kunder et fuldautomatisk og digitalt sikkert system, som sikrer dem refusion på bl.a. de nævnte områder.

Medarbejdere i payroll, økonomi og HR kan bruge deres spidskompetencer optimalt til gavn for både virksomheden og for dens medarbejdere

HR-afdelingen får tid til de opgaver, de er sat i verden til og Payroll får en lettere hverdag 

– Og jeg kan uden at overdrive sige, at det betyder en verden til forskel for vores kunder, at de kan benytte sig af vores system. Det er med til at sikre, at de får søgt refusionerne til tiden helt automatisk, så de slipper for at tænke og huske på deadlines. Der er masser af penge at hente for virksomhederne, men den store gevinst for vores kunder er også, at de får frigivet ressourcer i både Payroll og HR-afdelingerne. For Payroll medarbejderne betyder det en stor tidsbesparelse i dagligdagen og en lettelse over, at alt nu er fuld automatisk. Og HR-afdelingen, får nu mulighed for at bruge tid på ”rigtige” HR-opgaver, så som at have fokus på medarbejdertrivsel, videreuddannelser, og alle de opgaver, som naturligt ligger i en HR-funktion.

– Vi kan tydeligt mærke på vores kunder, at vores system giver dem en stor aflastning i dagligdagen. De får nu frigivet tid i virksomheden, så deres medarbejdere i payroll, økonomi og HR kan bruge deres spidskompetencer optimalt til gavn for både virksomheden og for dens medarbejdere, slutter Martin Kelvin Rasmussen.

 

Danmarks største online supermarked Nemlig.com ser store fordele med løsningen fra MinRefusion

Nemlig.com, der leverer dagligvarer direkte hjem til danskerne og beskæftiger omkring 1400 medarbejdere fordelt på flere end 60 nationaliteter, har valgt MinRefusion, som deres samarbejdspartner på refusionsområdet. Med deres store medarbejderstab har det administrative arbejde med at håndtere refusioner for sygefravær, barsel, etc. historisk set fyldt uhensigtsmæssigt meget, og man hilser derfor samarbejdet med MinRefusion varmt velkomment.

Joachim H. Lindequist, økonomidirektør / CFO hos Nemlig.com, udtaler:

– Vi beskæftiger mere end 1400 medarbejdere her i Nemlig & Intervare, hvorfor både vores økonomiafdeling og HR-afdeling har brugt meget tid samt ressourcer på at håndtere og søge refusion. Vi har derfor været på udkig efter en digitaliseret og let måde at håndtere denne opgave og dermed aflaste den manuelle arbejdsbyrde. MinRefusion sikrer, at vi får den refusion, som vi skal have og arbejdsbyrden omkring refusioner er blevet betydeligt mindre. 

Del denne update

Lignende historier

Book en demo hos vores team

Hør mere om Automatisk Refusion

Demo/Introduktion antal ansatte screening

Nem HR er blevet til MinRefusion 🎉🎉